سيد نواب حسينيمنش، مديرعامل ستاد معاينه فني شهرداري تهران با اعلام خبر اجرايي شدن معاينه فني ويژه يا برتر در شهر تهران به ايسنا گفت: اجراي معاينه فني ويژه مصوبه سال گذشته شورايعالي ترافيك و شوراي ترافيك تهران است كه بنا به دلايلي سال گذشته اجرا نشد. وي با بيان اينكه امسال اين مصوبه اجرايي خواهد شد، افزود: براساس اين مصوبه معاينه فني در فاز اول براي خودروهايي كه قصد تردد در محدوده طرح ترافيك را دارند در حوزه تست آلايندگي سختگيرانه خواهد شد.
رئيس ستاد معاينه فني شهرداري تهران با بيان اينكه رايزنيها در اين زمينه با وزارت كشور در حال انجام است، گفت: از اواخر آبانماه سيستم معاينه فني تهران يك مرحله ارتقا مييابد و از اين پس در تهران دو نوع معاينه فني معمولي و ويژه صادر ميشود كه معاينه فني ويژه مختص خودروهايي است كه قصد تردد در محدوده طرح ترافيك را دارند و خواهان آرم طرح ترافيك سال 97هستند. وي با بيان اينكه اين معاينه فني ويژه در مبحث آلايندگي است گفت:
كساني كه قصد اخذ آرم طرح ترافيك را دارند بايد معاينه فني ويژه دريافت كنند و حتي افرادي كه معاينه فني معموليشان را نيز اخذ كردند بايد معاينه فني ويژه نيز بگيرند. وي در تشريح معاينه فني ويژه افزود: در اين معاينه فني تست دور موتور در دو مرحله آرام و ويژه بررسي ميشود بهطوري كه هماكنون در تست معاينه فني معمولي دور موتور آرام چك ميشود اما در معاينه فني ويژه دور موتور 2500آرپيام با تست آلايندگي چك ميشود و در اين تست خودروها بايد كاتاليست فعال داشته باشند و در حوزه شمع و احتراق نيز خودرو بايد سالم باشد.
حسيني منش در پاسخ به اين سؤال كه احتمال مردودي چند درصد خودروها وجود دارد، گفت: براساس مطالعات اوليه پيشبيني ميشود 30درصد خودروها در دور موتور آرام به واسطه آلايندگيشان رد شوند و در دور موتور بالا نيز پيشبيني ميشود 20درصد خودروها نيز از اين تست مردود شوند كه بر همين اساس پيشبيني ما اين است كه حدود 50درصد خودروها در اجراي طرح معاينه فني ويژه مردود شوند اما دقت داشته باشيد كه هدف ما اين است كه خودروهاي پاك تري در محدود طرح ترافيك تردد كنند تا هواي شهرمان پاكيزهتر باشد.
نظر شما